Tips til en vinterklar bil
Gør ruderne rene
Sørg for at rengøre ruderne indvendigt. Det nedsætter tendensen til dug. Når ruderne er rene, er der ikke så meget fugt, der kan binde sig til dem. Brug en god vinduesrens og en fnugfri fiberklud. Tør godt efter, så der ikke efterlades spor på ruden. Følg eventuelt op med sprit. Brug ikke hånden til at fjerne dug. Så fedter du bare ruderne til. Sørg også for at skifte slidte vinduesviskere, og fyld frostsikker sprinklervæske på.Få stenslag repareret
Få repareret stenslag i forruden før vinteren. Små stenslag kan blive til større revner, når temperaturen svinger mellem kold og varm. Temperaturforskellen påvirker nemlig glasset. Det er ærgerligt, hvis stenslaget får lov til at udvikle sig, og det er ulovligt, hvis revnen sidder midt på ruden og dermed påvirker dit udsyn.Skift til vinterdæk
Vinterdæks mønsteropbygning og gummiblanding passer rigtig godt til det sene efterår, vinteren og det tidlige forårs lave temperaturer og vejrlig. Vinterdæk har bedre vejgreb ved de lave temperaturer og er også bedre til at dræne vand. Sommerdæk bliver hårde, når det er koldt, og griber dermed ikke fat i asfalten på samme måde. Sommerdæk har en meget længere bremselængde i koldt vejr.Hold bilen sikker og synsklar
Hold din bil i lovlig og forsvarlig synsklar stand året rundt. Det gælder bremser, dæk, styretøj og lygter mv. Du skal ikke blot tjekke og vedligeholde din bil hvert andet år lige før syn. Få også udskiftet bilbatteriet, hvis det er gammelt. Så kan du undgå startproblemer i den kolde tid.Vask og plej lakken
Det er en god ide at polere og lakforsegle din bil, før vintervejret kommer. Så står den bedre imod salt fra vejene. Er der ”åbne sår” i lakken, så kan salt gøre dem værre. Vask salt af bil og undervogn jævnligt. Sidder der frost og sne fast på bilen, og har du ingen garage, så kør i en p-kælder, hvor der er lidt varmere, og få det smeltet af.Fjern sne og is før afgang
Du har pligt til at fjerne sne og is fra bilruder og tag, før du kører. Sne og is kan genere dit eget udsyn og glide ned på forruden undervejs. Det kan også flyve af i farten, så det er til fare for andre. Vær forberedt på, at andre eventuelt ikke har gjort det. Hold derfor en fornuftig afstand.Undgå våde ting i bilen
Undgå at tage våde ting med ind i kabinen, og lad ikke fugtige klude, våde paraplyer eller vådt tøj ligge i bilen. Det øger luftfugtigheden og dermed risikoen for, at ruderne dugger.Køretips til glatte veje
Hold øje med vejret
Lyt til vejrudsigten og vejmeldinger, før du kører. Måske kan du ændre planer og udsætte køreturen, hvis der meldes om sne, spejlglatte veje og isslag. Nogle gange frarådes unødig udkørsel, og der kan være lukkede broer ved stormvarsel.Betjen bilen roligt
Når vejene er våde og glatte, så betjen din bil roligt, når du accelererer, bremser og styrer. Det nedsætter risikoen for, at du skrider ud og mister kontrollen over bilen.Kør efter forholdene
Du skal altid køre efter forholdene og ikke blindt følge andre biler. Kør som det passer til din bil og dine dæk. Andre har måske bedre dæk eller et tungere køretøj, der trykker sig bedre fast på vejen.Kør ikke for tæt
Hold god afstand til forankørende. Din bremselængde er meget længere på våde og glatte veje. Hvis andre kører for tæt på dig, så prøv at finde et sted, hvor de kan slippe forbi dig. Du kan måske køre lidt ind til siden og lade de(n) bagvedkørende køre forbi.Blænd op og ned i mørke
Husk at tænde dit nærlys (det korte lys) i mørkt og diset vejr. Mange nyere biler har ikke automatisk lys i baglygterne. Brug dit fjernlys (det lange lys) på mørke strækninger. Blænd hverken for tidligt op eller for sent ned. Du har brug for at få oplyst mørke strækninger. Blænd dit fjernlys ned ved 2-300 meters afstand til modkørende. Nyere lygter lyser op til 300 meter frem. Bliver du blændet af modkørende, så forsøg at ignorere lyset ved at kigge længere frem i din egen vognbane. Nedsæt farten, hvis dine sigtforhold nedsættes.Tilpas din kørsel efter vej og vejr
Du har pligt til at køre efter forholdene. Det vil sige at tilpasse din kørsel, hastighed og afstand til forankørende efter vej, vejr, sigtbarhed, skiltning, din bils tilstand, dæk og eventuel belæsning. Hold så stor en afstand, at du til enhver tid kan nå at standse din bil uden at ramme den forankørende, hvis denne pludseligt skulle bremse hårdt op. Nedsæt din fart i glat føre før kryds, sving og ved andre ændringer i underlaget eller omgivelserne.Vær beredt på pludselige skift
Vær opmærksom på, at underlaget pludseligt kan skifte. Hvis du kører ind i et vådområde med fugtig luft, kan vejen blive glat. Det samme gælder i en dal, hvor luften og jorden typisk er køligere. Kører du igennem en skov i vintersol, kan vejen også pludseligt blive glat på steder med skygge. Det samme gælder under og over broer. Oven på broer kan der være glat, fordi broen er underafkølet. Under broer kan der være glat på grund af skygge og fugt.Test bremser og bremselængde
Er du i tvivl om, hvor godt du står fast på en vejstrækning, så foretag gerne en bremsetest, når du ikke har biler bag dig. Prøv at trykke på bremsen forsigtigt. Så kan du stille og roligt teste, hvor glat vejen er. Tag en ny bremsetest, når du skifter vej, eller forholdende ændrer sig.Hold øje med mørke trafikanter
Kig altid godt efter mørke trafikanter, cyklister og fodgængere (og husk selv refleks og lys på cyklen). Mørke trafikanter er meget svære at se i mørkt og vådt vejr med regndråber, snefnug eller slud på ruderne.Kend din bil og køreteknik
Kend din bil, dine dæk og din bils teknik. Tag gerne et køreteknisk glatførekursus i din egen bil eller i den bil, du bruger på jobbet. Det er forskelligt fra bil til bil, hvordan den reagerer, og hvad du skal gøre. Det er godt at få testet den bil, du kører i til dagligt.
Træd bare på bremsen (ABS)
Kommer du i en paniksituation i en nyere bil, så kan du roligt bremse hårdt op. Nye biler er bygget til at hjælpe dig i en paniksituation. Bilens ABS (Anti Blokerings System) hjælper dig med at bremse, uden at hjulene blokerer. Du skal derfor bare træde alt, hvad du kan på bremsepedalen, hvis du hurtigt skal ned i fart. Kun i ældre biler uden ABS skal du pumpebremse.Bilen hjælper dig ved udsving
Bilens stabilitetsprogram ESP/ESC (Elektronisk Stabilitets Program/Control – kan også have andre navne) hjælper dig med at holde bilen stabil, når du er på grænsen af en ulykke. Hvis bilen fortsætter ligeud i et sving, skal du blive ved med at svinge rattet til den side, du ønsker bilen skal køre. Kun i ældre biler skal du styre mod ligeud. Ingen biler har dog hjælpesystemer, der kan modvirke naturloven, hvis du kører for stærkt.Godt at have i bilen
- Isskraber
- Fnugfri klud/vaskeskind
- Varme tæpper
- Skovl
- Lygte
- Advarselstrekant
- Refleksvest
- Rudeknuser/lille nødhammer og seleskærer nær førerpladsen
Hvis uheldet er ude
Mindre ulykke/skader:
- Ring efter autohjælp
Større ulykker/skader:
- Skab sikkerhed – sikr ulykkesstedet, brug refleksvest, katastrofeblink (hvis muligt) og advarselstrekant
- Vurder personer og giv livredende førstehjælp
- Tilkald hjælp 112
- Yd førstehjælp fysisk og psykisk
Vinterkørsel i udlandet
- Husk gyldigt pas
- Husk dit fysiske kørekort (kørekort-appen gælder ikke i udlandet)
- Undersøg krav til og regler om dæk
- Er vinterdæk, pigdæk snekæder lovpligtigt/tilladt/forbudt?
- Kend færdselsreglerne i andre lande
- Tank godt op med brændstof
- Hav strøm på telefonen
- Medbring mad og drikke
- Medbring evt. Alkotester (kan være et krav)
- Medbring evt. Mundbind (kan være et krav)
Kilde: Anders Toft, Toft Trafikskole