Sådan forebygger du skader på en elbil
Det kræver tilvænning at køre i en elbil. Accelerationsevnen, fart og hårde opbremsninger kommer ofte bag på selv erfarne bilister og er årsagen til skader på en elbil. Heldigvis er der et par ting, du selv kan være opmærksom på, så du kan forebygge skader.
Den bedste måde at undgå skader i en elbil på er ved at blive komfortabel med speederen og accelerationen. Det kan måske lyde banalt, men det er netop accelerationsevnen, som i de fleste tilfælde er årsagen til skader og ulykker.
Faktisk får halvdelen af nye elbilejere en skade i løbet af det første år, og de fleste af skaderne er i forbindelse med start og stop.
Det kan fx være, at bilen kører frontalt ind i garageporten eller en lygtepæl, fordi det kommer bag på føreren, at elbilen accelererer markant hurtigere end en benzin- eller dieselbil. Derfor er det vigtigt, at du lærer den nye elbil at kende.
Antallet af skader falder efter cirka otte måneder, når de fleste bilister har vænnet sig til sin nye elbil.
Undgå skader, når du lader hjemme
Skader sker ikke kun, når du kører i din elbil. De kan også opstå, når du oplader din elbil. Vær derfor opmærksom på, at du aldrig oplader elbilen over spændingsgrænsen.
I mange elbiler er der dog sat begrænsninger i bilen, som sikrer, at batteriet ikke lades for meget.
Derudover skal du være opmærksom på, at det kræver en korrekt elinstallation at oplade en elbil. Det kan også være farligt, hvis du lader med elbilens nødkabler. Forkert brug af mormorladere kan gøre, at ledningerne bliver så varme, at det øger risikoen for brand.
Sænk farten og brug ECO-funktionen
Fart, hurtige accelerationer og hårde opbremsninger kræver mere energi af elbilen, end hvis du kører pænt. I takt med at farten stiger, stiger risikoen for uheld markant. Kører du 93 km/t i stedet for 80 km/t, fordobler du faktisk risikoen for at havne i en ulykke.
Det er derfor en god idé at bruge ECO-funktionen, som sænker bilens accelerationsevne og sparer op mod 15% på batteriet.
Rust på bremseskiverne i din elbil
Har du en elbil, er det ekstra vigtigt, at du er opmærksom på rust på bremseskiverne. Elbiler bremser med den elektriske motor og kun sjældent med den hydrauliske bremse, som vi kender fra benzin- og dieselbiler. Og når bremserne bliver brugt for lidt, risikerer du, at bremseskiverne ruster.
Hvordan opdager du, at bremseskiverne er rustne på din elbil?
FDM anbefaler elbilejere at få elbilens bremser skilt og renset en gang om året. Rust på bremseskiverne kan opleves som vibrationer eller støj, der lyder som skrig eller slæbelyde.
Forebyg rust på bremserne på din elbil
Bremserne betragtes som sliddele og er derfor uden for garantien. Det betyder, at den dyre værkstedsregning skal betales af egen lomme. Men du kan gøre lidt for at forebygge, at bremseskiverne i din elbil ruster.
Fx kan du:
✓ Slå motorbremsen fra de sidste 5-10 kilometer af køreturen
✓ Lad op til 100 % og kør en tur, hvor du bremser
✓ Brems hårdere end normalt – fx ved en motorvejsafkørsel, efter du har orienteret dig grundigt i bakspejlet, så du ikke er til fare for bilister bag dig
Tjek i øvrigt
Det gælder for alle biler, uanset om de kører på el, benzin eller diesel, at du skal have tjekket:
✓ Bremser
✓ Bremsevæske
✓ Kølervæske til batteriet
✓ Klimaanlæg
✓ Dæk
✓ Lys og Lygter
✓ Viskere
✓ Kabinefilter
Planlæg de længere rejser
Når du skal på en længere tur i en elbil, er det en god idé, at du planlægger dine ladninger. Det mindsker sandsynligheden for hasarderet kørsel i tilfælde af, at du er ved at køre tør for strøm.
Langt størstedelen af elbilbilister i Danmark kan dække sit daglige kørselsbehov med en fuld opladning, men skal du på længere ture eller til udlandet, er det godt at vide, hvor du kan oplade elbilen.
Find ladestander nær dig
Bliv godt kørende med GF Forsikring
Som medlem hos GF Forsikring betaler det sig at køre ordentligt. Din elbilforsikring bliver nemlig billigere for hvert år, du kører uden skader, indtil du når det sidste pristrin. Skulle du alligevel få en skade, får du stadig del i årets overskud.